Mul oli kavas osa võtta ka ülemaailmsest koristuspäevast, mis toimub 15/09/2018.
Plaanisin olla sel päeval Dagestani pealinnas Makhachkalas. Kahjuks selleni ei
jõudnud. Väljakuulutatud kohas (avalikus rannas) talgulisi kokkulepitud
ajal lihtsalt polnud. Hotellis sain hiljem teada, et põhiraskus oli suunatud
Akgeli järve ümbrusesse. Järv asub küll linnas, kuid minek sinna ja talgutest
osavõtt oleks mu edasiste plaanide realiseerimise ohtu seadnud. Sellesama järve
kaldale on püstitatud mälestusmärk Vene õpetajale. Ühtlasi on ka kogu kompleks
pühendatud vene intelligentsile. Jo nad seda koristama läksid.
Kolmanda
päeva hommikul istusin Groznõis marshutka
peale (marshrutka= u 16 kohaline väikebuss) ja sõit läks lahti
naabervabariigi Dagestani pealinna Makhachkala poole. Sõiduks kulus sama aeg
nagu bussiga Tartust Tallinna. Marsutkad graafiku järgi ei välju. Seda nii
linnasõitudel, kui ka linnade vahelistel sõitudel. Oodata tuleb seni kuni 90%
kohtadest on täis ja siis antakse tuld. Minul tuli väljasõitu oodata pea
poolteist tundi. Kui reisiplaan on intensiivne, siis on selline ajakadu
valusavõitu. Alternatiivne variant on liinibuss, mis väjub paar korda päevas ja
sõiduaega on tal ka 2x enam, kui marshutkal. Pealegi väljuvad bussid päeva
keskel, mis tähendab, et see päev on raisus. Kui huvipakkuvaid objekte on mitu,
siis järelejäänud tunnikestega neid ette võtta ei jõua. Õhtul kell 6 on siin
juba pime. Oma edaspidisteks sõitudeks kasutasin aga taksosid.
Taksode kasuks
rääkis väga palju. Kaassõitjaid on max 3 ja seega on ooteaeg lühem. Samuti
sõidule kuluv aeg. Bussist või marshrutkast on taksosõit küll kallim, kuid meie
mõistes ikkagi paduodav. Sõiduautod kimavad siin kõik gaasiga ja see
sõidumaksumuse taskukohaseks teebki. Etteruttavalt niipalju, et oma reisi ajal
sõitsin taksoga kokku u 520 km ja maksin selle eest u 30€. Kodus kasutan ma
taksot üliharva. Ise ütlen naljatades, et sõidan võõrsil taksoisu täis ja kodus
enam ei taha.
Ma
läksin Dagestani teatud eelarvamuse ja ettevaatlikkusega. Igasugu koledaid
uudiseid on kuulda inimröövide, plahvatuste ja muu seesuguse kohta. Kirjalike
allikate järgi elab Dagestanis üle 38 erineva rahvuse. Pealinnas veel rohkemgi.
Koguni 60 ringis !!!! Tõeline paabel. Dagestan on erinevate rahvuste hulga
poolest maailmas esimene. Kuigi jah ta pole iseseisev riik. Samuti pidavat
siinmail mägedes elama maailma vanim inimene. Jällegi pelgalt uskumise lugu.
Inimesed
Makhachkalas ja Dagestanis üldse on oluliselt sõbralikumad ja kontaktialtimad,
kui nende naabervabariigis. Kõik pöördumised saavad tähelepanu, uudishimu ja lahke
abi. Juhatuse küsimisel tuleb valvas siingi olla, mis tähendab, et esimest
teejuhatust ei maksa kunagi täie kullana võtta. Alati peab järgnema teine
küsimine teiselt inimeselt. Kui see erineb esimesest, siis veel kolmas ja
kindluse mõttes ka neljas. Pöördumine vanema põlvkonna esindaja poole on
tavaliselt kindel valik. Ka siin on tänavanimedega suur segadus. Nimetused on
küll ammu uuendatud, kuid inimesed elavad ikka vanas. Seepärast tuleb enne
sõitu selgeks teha, kuidas tänavat varem nimetati. Reisi käigus avastasin enda
jaoks nipi, mis sellist olukorda kõvasti kergendab. Tuleb teda tähtsamat
objekti, mis sellel tänaval asub. Muidugi polnud mõningate eranditega ka
sellest kasu. Näiteks Draamateatrist või Alijevi monumendist polnud keegi
kuulnud aga ostukeskust või mõnd kohvikut teati küll. Esimesel päeval ma Makhackalas
midagi suurt ette ei võtnud. Kui olin hotelli sisse seadnud, sõitsin edasi
Kaspiiskisse.
Kaspiisk
jääb Makhachkalast u 10km kaugusele. Kuna linn asub Kaspia mere ääres, siis
sobiks ta väga hästi ka kuurortlinnaks. Rand ja infrastruktuur on olemas.
Paraku asub siin sõjaväetehas, mis kogu ilu ära rikub. Seal sõjaväetehase
territooriumil asub maailma ainus ja kõige suurem Ekranoplan nimega
“Lun” (ingl. Caspian monster). Tegemist transpordivahendiga, mille
venelased külma sõja ajal ameekriklaste õuduseks välja mõtlesid.
Väljanägemiselt lennuk, mille alaosa meenutab veesõidukit. See sõidab vee
kohal ja tippkiiruseks arendab 500-600 km/h. Suudab ta liigutada sadu tonne
transpordi- ja militaartehnikat. Praegusel hetkel see sõidukõlbmatu. Liidu
lagunemise ajal kogu arendamiseprojekt külmutati ja käivad jutud, et nüüd on
uus hoog sisse antud. Päris lähedale ma ekranoplanile ei julenud minna.
Sõjaväetehast valvatakse ju erilise innuga. Kui välismaalane kaameraga seal
ligiduses hiilib, siis võib kinnipidamine olla garanteeritud. Google mapsis on Ekranoplan
väga hästi nähtav. Koordinaadid: 42.881726, 47.656905. Juutuubis võib näha ka
videoklippe.
2-3 km
kaugusel rannast otse meres asub 9 korruselise maja kõrgune 1939 a ehitatud sellesama
sõjaväetehase salajane hoone. Nüüdseks on objekt maha jäetud. Huvilistel tuleb
sinna saamiseks ära rääkida rannal olev paadimees. Kui hind kokku lepitud, siis
muid takistusi pole. Objektile saamine nõuab häid ronimisoskusi ja vitaalsust.
Seda objekti google maps ei näita
Teine
turistikas on siin kohalik Eiffeli torn, mis suure käraga paar aastat tagasi
üles ehitati. Kõrgust tal u 5 korruselise maja jagu. Asub torn kohaliku ehitus-
ja arendusfirma territooriumil. Küllap on objekt ehitatud firma reklaami
eesmärgil. Jalgpallihuvilisena oli mul vaja kindlasti minna kohaliku klubi
“Anzi” arenat kaema. Staadioni ees oleval marmorplaatidega kaetud väljakul on
tähtede allee. Tähed, kes on seotud selle meeskonnaga. Tuttavaid nimesid oli
päris palju – Prantsusmaalt, Brasiiliast, Hollandist…….
Arena
ees oleval platsil valvas luukere kolbaga terminator ja metallist kokku
keevitatud pulli sarnane elukas.
Kõige
võimsamaks ja ahhetamapanevamaks osutus maailma suurim Lamborgini. Ma ei
tea, mis põhjusel see tehtud on aga suur oli ta tõesti. Pildil olev valge auto
on päris. Lamborgini ise asub suvalises tasulises parklas autopesula
kõrval. Vaatasin just google mapsist, et see on väga hästi näha. Koorinaadid:
42.907695, 47.615794
Tõeliseks
peavaluks siin ja üldse regioonis on postkastid. Neid on linnapildis väga vähe.
Ainult postkontorite juures ja ega neidki igal sammul leia. Oma marshruuti
planeerin alati nii, et see viiks postkontori juurest mööda. Ettekujutuse järgi
peaks tegemist olema asutusega, mis on igale poole eemalt nähtav. Kaspiiskis ja
Derbentis on nende sissepääs nn tagahoovist. Loomulikult on seal tagahoovis ka
asutust ennast tähistav atribuutika. Alati tuleb eelnevalt selgeks teha aadress
ja otsimist alustada “valest otsast”. Kaspiiskis oli asi isegi nii hull, et
toimus postimaja fassaadi remont. Asutusse pääsemiseks oli vaja minna maja
küljele, kust viis trepp keldrisse. Sealt edasi trepp üles esimesele korrusele
postkontori lattu. Postipakkidest läbi pugedes oligi lõpuks vajalikus kohas.
Tänavapildis olevad postkastid näevad välja tolmused. Kohalike sõnul sinna
kirju visata ei maksa. Keegi ei tea millal toimub tühjendamine.
No comments:
Post a Comment